fredag 30. april 2010

Hvilke grupper hører du til?

Det finnes mange forskjellige grupper i samfunnet, slik som venn, elev, sønn, gamer og medarbeider bare for å nevne noen. Å plassere seg i en enkelt gruppe er veldig vanskelig. I enkelte grupper så oppfører du deg annerledes enn du nødvendigvis gjør i andre grupper. Når du er på skolen så oppfører du deg mer ordentlig for å høres mer voksen ut. Mens når du er med venner kan du oppføre deg nesten helt annerledes fordi du er i et annet miljø.


I hvilke grupper du hører til forandrer også hvordan du snakker. Hvis du er en gamer og spiller med folk fra hele verden på internett vil det være forskjelling enn hvordan en person snakker hvis han er med i en gruppe som går rundt i byen med hettegenser og caps bakfram.


Hvilke grupper hører du til?

2 kommentarer:

  1. Eg trur at eg hørre te flære grupper, sånn så du seie, når eg e på skuel så e eg jedna litt mær seriøse.. Jaffal avete :) Men når eg e me venenr, så kan jo folk tru at eg e steiki gael! :)

    SvarSlett
  2. Bra poeng. Ja, mennesket tilpasser seg omgivelser og gruppene vi er med i. Dette er med å skape følelsen av gruppetilhørighet. Noe vi alle trenger for å ikke føle oss utenfor. Klær, uttrykk, språk, interesser, hobbyer, osv. er alle med på å identifisere oss. Når vi har indetifisert oss med noe leter vi etter personer vi kan dele interessene med.

    SvarSlett